InstytutInformatyki
i Mechatroniki

Mała politechnika inspiracji

PROJEKT: „Mała politechnika inspiracji”, numer projektu: WND-POWR.03.01.00-00-T181/18-02

Cel główny projektu

Podniesienie przez uczestników projektu: kompetencji kluczowych (pracy zespołowej, ICT, umiejętności matematyczno-przyrodniczych, wychowawczych i społecznych), oraz świadomości własnych potrzeb rozwojowych w kontekście wymogów nowoczesnego rynku pracy, oraz świadomości co do wymogów w zakresie kompetencji technologicznych oraz pracy projektowej tzw. zawodów przyszłości.

Istotnym celem projektu w stosunku do jego uczestników jest zachęcanie już w młodym wieku do aktywizacji społecznej i zawodowej oraz samokształcenia (w efekcie zajęć - zachęcanie uczniów do rozwijania własnych zainteresowań w zakresie kompetencji odpowiadających potrzebom nowoczesnej gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa), sygnalizowanie problemów zanikania zawodów w kontekście zapobiegania społecznemu wykluczeniu.

Zakres projektu

Realizacja 16 godzinnego kursu (dot. 1 grupy) zawierającego 4 różne panele tematyczne:

Drukarki 3D (4h)

Kurs przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych i średnich. Uczestnicy kursu poznają tajniki druku przestrzennego, stosowane technologie, materiały, drukarki 3D, niezbędne oprogramowanie. Dowiedzą się na czym polega szybkie prototypowanie i czym różni się od tradycyjnych technik wytwarzania. Na zajęciach wykorzystywane są najnowsze drukarki drukujące w technologii FDM. Uczestnicy kursu zdobędą umiejętności prostego projektowania elementów 3D, przygotowania zaprojektowanego elementu do druku, przygotowania drukarki 3D do druku oraz przeprowadzenia procesu drukowania. Na zajęciach wykorzystywane jest biodegradowalne, przyjazne dla środowiska tworzywo PLA. Atrakcyjna forma zajęć gwarantuje wiele emocji oraz wspaniałą zabawę przy tworzeniu prawdopodobnie pierwszego samodzielnego wydruku 3D.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistości (4h)

Kurs przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych i średnich. Uczestnicy kursu zapoznają się z najnowocześniejszymi technologiami z zakresu rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Na zajęciach wykorzystywane są gogle wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR) takie jak: Oculus Quest 2, Oculus Rift, HTC Vive Pro, PlayStation VR, Microsoft HoloLens. Uczestnicy zdobywają umiejętność poruszania się w wirtualnych światach z wykorzystaniem dedykowanych dla danej technologii kontrolerów, poznają możliwości wykorzystania technologii VR i AR w życiu codziennym – do nauki, pracy, rozrywki, zabawy, komunikacji - na nowym, niespotykanym dotąd poziomie. Technologia HoloLens pozwala łączyć świat realny z wirtualnym. Uczestnicy kursu doświadczą niezwykłych emocji rozgrywając wirtualną grę w realnej przestrzeni.

Fizyka niskich temperatur (4h)

Kurs przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych i średnich. Celem zajęć jest umożliwienie młodzieży samodzielnego przeprowadzenia eksperymentów, dzięki którym zrozumienie zasad fizycznych stanie się znacznie łatwiejsze. Doświadczenia z fizyką niskich temperatur pozwalają zobaczyć na własne oczy jak potrafią się różnić właściwości fizykochemiczne ciał stałych i gazów w zależności od zmiany tylko jednego czynnika jakim jest temperatura. Uczestnicy kursu będą mieli m.in. możliwość zaobserwowania zjawiska lewitacji nadprzewodnika niskotemperaturowego zamieszczonego nad magnesem oraz zjawiska skraplania powietrza i tlenu. Zapoznają się możliwościami wykorzystania ciekłego azotu w życiu codziennym i przemyśle.

Robotyka (4h)

Kurs przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych i średnich. Warsztaty pozwalają na zgłębienie wiedzy z robotyki poprzez programowanie kołowych platform mobilnych. W ramach zajęć uczestnicy korzystają ze środowisk programistycznych takich jak Arduino, Visual Studio lub środowiska graficznego mBlock bazującego na języku Scratch. W trakcie zajęć realizowane są zadania pozwalające na zrozumienie podstaw związanych z programowaniem strukturalnym i robotyką, w tym sterowanie urządzeniami wykonawczymi (silniki, serwomechanizmy) oraz odczyt wielkości fizycznych (np. czujniki odległości). Poprzez kombinację wykorzystywanych elementów, platformy mobilne mogą działać m.in. w trybie autonomicznym lub zdalnie sterowanym. Platformy mobilne wykonane są z wykorzystaniem rozwiązań technicznych znanych z terenowych podwozi modeli RC, dzięki czemu zdolne są nawet do poruszania się w terenie otwartym.

Zajęcia odbywają się w grupach 8-10 osobowych w specjalistycznych laboratoriach na terenie kampusy Wyższej szkoły Gospodarki.